söndag 25 oktober 2015

Härliga tidsomställning!

Jag gillar verkligen att ställa tillbaka klockan!
Den dagen brukar jag se fram emot långt i förväg. Dagen då man kan sova länge, vakna och inse att det inte är så sent ändå. Sängen är aldrig skönare än på morgonen...
Jag avskyr att ställa fram klockan.
Ett stort plus den här gången var att Disa somnade tidigare! Ja, enligt den nya tiden. Hon somnade redan klockan tio på kvällen, och du milde, så skönt det var.
Tyvärr somnade Jesús samtidigt, han hade vaknat fyra timmar före mig, men då fick jag ju lite egentid istället. Han blir så påverkad av tidsomställningen. Går omkring och halvsover och är tidvill och har huvudvärk i flera dagar.
Disas sovtider... Ska se om vi kan fortsätta på den här vägen. Tänk om hon kunde somna klockan tio varje kväll!

8 kommentarer:

  1. Haha, det är så härligt och inse hur olika det är i olika länder. Känns helt otänkbart att mina barn skulle somna kl 10. Har ju förstått att spanjorer överlag har sena kvällar men hur fungerar det med barn i skola etc?

    SvaraRadera
  2. Vi bor i Spanien och mina 11 åringar lägger sig 22, eller det är det jag siktar på. 1 åringen lägger sig 20,30. Vi går upp kl. 8 hela familjen :-)
    Det är inte möjligt att lägga sig tidigare, de stora barnens engelska slutar inte förrän kl.20 tex. och efter det ska bebis bada och äta, de större duscha och äta, fixa skolväskor mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att lågga varken barn eller vuxna tidigt, allt är anpassat efter en sen livsstil. Man kan inte jämföra med till exempel Sverige, där folk kan sluta jobbet så tidigt som klockan 16.

      Radera
  3. Vilket underbart ord: tidvill!! Det är precis så jag också känner mig två gånger om året! Och jag har fått så många kommentarer om att det bara är trams att man känner av omställningen, men just igår läste jag en artikel om att det faktiskt påverkar kroppen att förändra dygnsrytmen från den ena dagen till den andra. Men alla reagerar ju inte likadant, en del märker det mera och andra mindre. Hälsningar till Jesús!! Stella i Italien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! jag brukar tänka att Jesús trötthet och dysterhet bara är trams, när han påstår att det är tidsomställningens fel :-)
      Jag har hälsat J att han inte är ensam om besvären!
      (Själv känner jag itne av något, skönt.)

      Radera
  4. Lyxigt att få ett helt inlägg som svar, tack! :) Hos oss börjar dotterns skola kl 8.00 så vi måste lämna av henne innan dess. På dagis kan vi lämna fram till 8.30. Sedan finns det fritids till 17.00. Aktiviteter och kompisbesök brukar aldrig hålla på längre än till 19.00-19.30 (de flesta familjer äter middag vid sju så beror på om barnen äter hos kompisar eller inte). Vid åtta börjar vi försöka få barn i säng, vid halv nio sover de för det mesta. Sonen vaknar 06.00, varje dag, oavsett hur länge han har varit uppe. Vi vuxna går upp vid sju (jag går upp strax före sex de dagar jag inte lämnar för att hinna med tidigt tåg till jobbet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halv nio, fantastiskt! Vid den tiden är det fortfarande minst en timme kvar till middagen.
      Så olika det är,

      Radera

ny gadget

ny gadget